Folyamatosan növekszik az amerikai cukorfogyasztás

Napjainkban sok aggodalomra ad okot az Egyesült Államokban a magas cukorfogyasztás, ami elhízáshoz vezet.
A csomagolt élelmiszerek összetevőit megnézve az alább cukrokkal találkozhatunk:
szacharóz, magas tartalmú kukorica szirup, porcukor, barna cukor, kukoricaszirup, dextróz, fruktóz, méz, juharszirup, maltóz, invertcukor, melasz, turbinado cukor, szorbit, xilit (xylitol), illetve nyerscukor.
De mi is a különbség ezek között a cukrok között?
  • A glükóz a cukor azon formája, amelyet a szervezetünk elsődlegesen használ energiaforrásként.
  • Az étkezési cukor, másnéven szacharóz a glükóz és a fruktóz 50-50%-os vegyülete.
  • A szacharóz cukorrépából vagy nádcukorból készül finomítás útján.
  • A porcukor por alakú szacharóz.
  • A nyerscukor nem más, mint részben finomított szacharóz.
  • A turbinado cukrot gyakran azonosítják a nyerscukorral.
  • A melasz a szacharóz asztali cukorrá történő feldolgozásának mellékterméke.
  • A barnacukor a melasszal színezett asztali cukor.
  • A dextróz a glükóz egy másik megnevezése.
  • A magas fruktóz tartalmú kukorica szirup úgy készül, hogy a főleg glükózból álló kukoricasziruphoz enzimeket adnak, mely enzimek a kukorica szirupot fruktózzá alakítják. Ezt követően, glükóz ismételt hozzáadásával jön létre a 60% fruktózból, ill. 40% glükózból álló magas fruktóztartalmú kukoricaszirup, mely hasonló a szacharózhoz, csak annál egy fokkal édesebb.
  • A kukoricaszirup alapvetően glükóz.
  • Az invert cukor szacharózból készül sav hozzáadásával, mely sav a szacharózt glükózra és fruktózra bontja.
  • A maltóz két összekapcsolt glükózmolekula.
  • A juharszirup a juharfa nedvéből származik. A többi cukortól eltérően a juharszirup a cukron kívül kálciumot, káliumot, magnéziumot, foszfort, cinket és vasat is tartalmaz.
  • A szorbit és a xilit(nyírfacukor) cukoralkoholok, és sokkal lassabban szívódnak fel, mint a szacharóz és a többi cukor.
  • A fruktóz egyszerű cukor, amely – ha nincs jelen glükóz – meglehetősen lassan szívódik fel. Gyümölcscukornak nevezik, mivel rengeteg gyümölcsben és bogyóban megtalálható.
Egy átlagos amerikai hetente két-három font (=907-1361 gramm) cukrot fogyaszt, ami nem meglepő, ha azt nézzük, hogy a magasan finomított cukor, mint pl a szacharóz, a dextróz és a magas fruktóz tartalmú kukoricaszirup rengeteg élelmiszerben előfordul, mint pl. a kenyérben, gabonapelyhekben, majonézben, mogyoróvajban, ketcupban, spagetti szószban és számos előre gyártott – mikrohullámú sütőben elkészítendő – ételben.
Az elmúlt 20 évben az USA egy emberre jutó éves cukorfogyasztása 26 fontról (=11 793 gramm) 135 fontra (=61 235 gramm) emelkedett.
Az ételek glikémiás indexe egy arányszám, amely azt mutatja meg, hogy a szénhidrát elfogyasztását követően milyen gyorsan jelenik meg a glükóz a véráramlatban. A glikémiás index a fehérkenyér vércukorszint növelő hatásához van viszonyítva, az arányszám százalékban történő kifejezésével, akként, hogy a fehérkenyér glikémiás indexe 100.
A különféle ételek glikémiás indexét tartalmazó táblázatok megtalálhatóak az interneten.
Általánosságban azt mondhatjuk, hogy azok az ételek számítanak egészségesnek, melyek glikémiás indexe kevesebb mint 50. Minél alacsonyabb a glikémiás index, annál lassabb a cukor felszívódásának és megemésztésének a folyamata, amely elősegíti a cukor fokozatosabb, egészségesebb véráramlatba kerülését, és megelőzi az inzulin termelést.
Másrészről a magas glikémiás index a vércukorszint hirtelen megemelkedését jelenti, amely arra serkenti a hasnyálmirigyet, hogy a vércukorszint csökkentése érdekében inzulint termeljen. A cukor egyik legnagyobb hátránya éppen az, hogy megemeli az inzulinszintet. Az inzulin ugyanis gátolja a növekedési hormonok felszabadulását, közben pedig jelentősen megterheli az immunrendszert. Az inzulin továbbá serkenti a zsírraktározást, amely gyors súlygyarapodáshoz vezet.
A közelmúltban végzett kutatások kimutatták, hogy a magas cukortartalmú étrend hatására az agy a szükségesnél több szerotonin nevű neurotranszmittert (ingerületközvetítő anyagag) termel. A szerotonin számos idegrendszeri funkció szabályozásában részt vesz.
A szerotonin – túltermelődése esetén – cukor iránti vágyat okoz, ezáltal növeli a cukorfogyasztást, amely viszont még több szerotonintermeléshez vezet.
A finomított cukrokban nincsenek ásványi anyagok, illetve vitaminok, melynek következtében a szervezet a cukoranyagcsere biztosításához kénytelen a mikrotápanyag készleteit felhasználni. A cukor ezáltal károsítja az endokrin rendszert, és a kutatók egyetértenek abban, hogy az Egyesült Államokban a cukorfogyasztás egyike a degeneratív betegségek három fő okozójának. A stressz és a cukor súlyos veszélynek teszi ki az immunrendszerünket, így figyelnünk kell arra, hogy mindkét tényezőt csökkentsük.
És mi a helyzet a fruktózzal? A fruktóz kis mennyiségben – mint amennyi a legtöbb zöldségben és gyümölcsben előfordul – nem ártalmas. Bizonyított tény, hogy a fruktóz kis mennyiségben hozzájárul ahhoz, hogy a szervezetünk a glükózt megfelelően dolgozza fel.
Mindamellett szervezetünk a túl nagy mennyiségben egyszerre elfogyasztott fruktózt már nem képes feldolgozni. A máj a túlzott mennyiségű fruktózt nem tudja elég gyorsan glükózzá alakítani. Ehelyett a máj elkezdi a fruktózt trigliceridek formájában zsírrá alakítani.
A fruktóz kijátssza a normál éhség-telítettség-jelzőrendszert, melynek következtében nem szabadulnak fel az étvágyszabályozó hormonok. Emiatt érezzük úgy, hogy éhesek maradtunk. Valószínűleg ez is oka annak, hogy a túlzott fruktóz fogyasztás összefüggésben áll a súlygyarapodással.
Napjainkban szinte az összes csomagolt élelmiszer tartalmaz valamilyen formában hozzáadott cukrot, legtöbbször magas fruktóz tartalmú kukoricaszirupot. Azzal sem járunk sokkal jobban, ha a fruktóz elkerülése érdekében olyan alternatív édesítőket használunk, mint a méz vagy az agave nektár, hiszen a méznek csaknem ugyanakkora a fruktóz tartalma, mint a magas fruktóztartalmú kukoricaszirupnak, illetve az agave nektárban lévő cukor 90%-a fruktóz. A vízen kívül a cukrok képezik étrendünk legnagyobb részét. Az amerikai felnőttek energiaszükségletének 45-60 százalékát a cukrok biztosítják. Egy átlagos – tejjel készített müzliből, gyümölcsléből és lekváros pirítósból álló – amerikai reggeli csaknem 90 gramm cukrot és 340 cukorkalóriát jelent. Ezen cukrok többségének azonban nincs tápértéke.
Egy hamburgerből, sült krumpliból és kólából álló ebéd kb. 420 kalóriát tartalmaz. És ha a délután folyamán ehhez még megiszunk egy Gatorade-et a gyors energiaszerzés érdekében, azzal további 68-136 kalóriát viszünk be a szervezetünkbe.
Egy marhasültből, sült krumpliból, zöldbabból és kenyérből desszertként egy kis jégkrémmel, további 237 cukorkalóriát jelent.
Ez összesen 1133 kalória, melynek nagy része inzulintermelést vált ki. Az inzulintermelés inzulinrezisztenciát és magas koleszterinszintet eredményez, illetőleg
trigliceridek kialakulásához vezet.
A diabetikus illetve fogyókúrás ételek szorbitot illetve xilitet tartalmaznak, mivel ez utóbbiak olyan lassan szívódnak fel, hogy nem váltanak ki inzulintermelést. További előnyük, hogy a többi cukortól eltérően nem okoznak fogszuvasodást.

A fentiekből az legyen számunkra a tanulság, hogy csak mértékkel szabad cukrot fogyasztanunk, akármilyen fajta cukorról is legyen szó. Habár – miután a cukor a feldolgozott élelmiszerek jelentős részében jelen van – a mértékkel történő fogyasztás nem kis kihívást jelent. Azt követeli meg tőlünk fogyasztóktól, hogy figyelmesen olvassuk el az élelmiszerek összetevőit és ennek fényében hozzunk helyes döntést. Ha a fent említett cukrok bármelyike egy élelmiszer második vagy harmadik összetevőjeként van feltüntetve, akkor biztosak lehetünk abban, hogy a termék több cukrot tartalmaz, mint amennyire a szervezetünknek szüksége van.
Nancy Patterson az Inner Reflections Health Care természetgyógyász orvosa.


Author: admin

Share This Post On

Submit a Comment

Mint minden weboldal, oldalunk is használ sütiket (cookie-kat), hogy kellemesebb felhasználói élményben legyen része, amikor az oldalunkon jár. Az “Értem” gomb lenyomásával hozzájárulását adja, hogy elfogadja őket. Részletes információk: További információk

Cookie-k (sütik) használatának szabályzata

Ez a szabályzat Lechner és Zentai Kft. (1026 Budapest, Törökvész lejtő 24., Adószám: 10392115-2-41) által működtetett Nature Cookta weboldal cookie-jaira vonatkozik, mely 2011. augusztus 3-án hatályba lépett, az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény és a módosított, 2002/58/EC uniós irányelv alapján készült.

Mi is az a cookie (süti) ?

Egy olyan információcsomagot jelent, mely számokat és betűket tartalmaz, s a Felhasználó számítógépén, mobiltelefonján vagy egyéb, az internetezést elősegítő eszközén tárolódik. A cookie-k nem tartalmaznak futtatható vírusokat és állományokat, a Felhasználó azonosítására nem képesek, nem férnek hozzá merevlemezeinek adataihoz.
A személyre szabott kiszolgálás érdekében az internetező segítségére vannak, hogy kellemesebb felhasználói élményt nyújtsanak, statisztikai célokat szolgáljanak valamint javítsák a weboldal használatának minőségét.

A cookiek használata

Alkalmazásukkal kényelmesebbé és gyorsabbá tehetjük az oldal használatát, azonban a cookiek engedélyezése, elfogadása nem kötelező. Mivel a böngésző és nem a szolgáltató hozza létre a sütiket, így a Felhasználó saját böngészőjében van lehetősége beállításukra, letiltásukra. Vegye figyelembe, hogyha a Nature Cookta sütijeit letiltja, bizonyos funkciók nem fognak megfelelően működni, a Lechner és Zentai Kft. weboldala nem tudja garantálni a honlap teljes körű használatát. Beállításukkal, letiltásukkal kapcsolatos információkat a Felhasználó keresse böngészője ,,súgójában”.

Az oldalon használt cookie-król (sütikről)

Érvényességüket és származásukat tekintve a Nature Cookta weboldala a következő cookie-kat használja:
Ideiglenes, úgynevezett session cookie-k
Ezek a sütik automatikusan törlődnek. Elengedhetetlenek ahhoz, hogy a weboldal bizonyos funkciói és alkalmazásai megfelelően tudjanak működni. A Felhasználó aktuális munkamenetére korlátozódnak, céljuk pedig az, hogy megakadályozzák az adatvesztést.

Mentett cookie-k

Az állandó cookie-k a Felhasználó számítógépének merevlemezén tárolódnak, azonban meghatározott határidők lejárta előtt törölhetőek. Időtartamuk attól függ, hogy a Felhasználó internetes böngészőjében milyen beállításokat alkalmazott. A weboldal így név nélkül marketing- és optimalizálási adatokat tud gyűjteni, hogy a lényeges információk célzottabban juthassanak el a felhasználókhoz. Belső és külső cookie-k Az éppen megtekintett webhelyről származó vagy arra érkezett cookie az úgynevezett belső cookie. Olyan adatok tárolására használják, melyeket a Felhasználó a weboldalra történő látogatásakor végzett. Az oldalon regisztrált felhasználóknál be- és kijelentkezésnél azonosításra szolgáló, belső sütiket alkalmaz.
A külső cookie-k forrása külső szolgáltató által a Nature Cookta oldalba befűzött kód. Az Adwords és az egyéb külső sütik (Facebook, Twitter, Google+, Pinterest stb) segítik a Felhasználó webhelyhasználati szokásait feltérképezni, és elősegítik a hirdetési vagy marketingcélok eredményesebb kidolgozását. Ha a Felhasználó ezekre a szolgáltatásokra bejelentkezett, akkor a cookie-k segítségével regisztrálják látogatását honlapunkon.
A Lechner és Zentai Kft. által használt statisztikai eszköz a Google Analytics. Ezek a cookie-k (sütik) elemzési, külső cookie-k. Adatokat gyűjtenek annak érdekében, hogy a látogatók hogyan használják a weboldalt. A következő linken lehetősége van a Google Analytics sütijeiről részletesebben tájékozódni: https://www.google.com/analytics/learn/privacy.html

További információ a cookie-król

A cookie-k a Nature Cookta oldalra látogatóknak megkönnyítik a honlap használatát, valamint a weboldal üzemeltetője részére működésének ellenőrzését is biztosítják. Az oldalon nyújtott szolgáltatások zavartalan és optimális színvonalú működését teszik lehetővé a visszaélések megakadályozásával. A Felhasználó cookie-k, sütik használatáról a weboldal Rólunk menüjének elérhetőségein további információkat kaphat.

Bezár